Helbetongbryggor

En modern helbetongbrygga (betongponton) är tillverkad helt i betong med kärna av cellplast, och är därmed osänkbar. Denna bryggtyp har stor bärighet, lång livslängd och är extremt slitstark vilket gör den till det naturliga valet i utsatta brygglägen.

En betongponton beställs normalt i längderna 10, 12, 15 eller 20 m. Dessa kan i sin tur skarvas ihop med vajerkoppel till en sammanhängande brygga av valfri längd. Även L-bryggor eller T-bryggor kan byggas ihop på detta sätt. Standardbredden är 2.5 m, men för ökad plats, bärighet och framför allt stabilitet finns också bredderna 3 och 4 m. Fribordshöjden är normalt runt 50 cm.

En helbetongbrygga är stabil tack vare sin vikt och bredd. Standardbredden 2.5 m väger ca 1.2 ton per löpmeter brygga. Motsvarande vikt för 3 meters bredd är 1.4 ton/m och för 4 m är den 1.9 ton/m. Men det är viktigt att poängtera att, precis som en stor och tung båt, så gungar en betongponton  runt sin längsaxel när vågorna kommer rakt in från sidan. Det finns sätt att minimera dessa rörelser, vilket är något man bör tänka på när man utformar sin brygganläggning. Ibland kan det bli aktuellt med en vågbrytarbrygga istället.

Betongpontoner förankras med minst 19 mm varmgalvad kätting eller grövre (alt Seaflex). Ankarvikter är från 1.5 ton och uppåt.

En helbetongbrygga levereras normalt med en så kallad fenderlist i trä runtom. I den fästs y-bommar och förtöjningsöglor. Större knapar och pollare monteras med fördel direkt i betongen.

Enligt tycke och smak kan betongpontonen trädäckas med valfri virkesdimension, förslagsvis 34 x 145 mm tryckimpregnerad furu. Ovansida och sidor däckas in och alla hörn gersågas. Endast betongen närmast vattenlinjen blir nätt och jämnt synlig.

Kontakta oss för en diskussion och offert för din brygga. Ange fastighetens läge, gärna med enirolänk, samt bifoga några bilder från platsen om du har. Skriv ner era tankar kring behovet och storleken. Ange även ungefärligt djup utanför den tänkta bryggan. Självklart kommer vi gärna och besöker er på plats. Men oftast, speciellt i högsäsong, kommer ni snabbare framåt om vi kan inleda diskussionen via telefon och e-post.